Samsung staat nog steeds aan kop van de wereldwijde smartphonemarkt. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verscheepte vorig jaar 324,8 miljoen smartphones.

Dat meldt onderzoeksbureau IDC woensdag. De marktonderzoeker geeft schattingen van het aantal smartphones dat fabrikanten naar winkels hebben verzonden, niet het aantal dat door consumenten is gekocht.

Hoewel Samsung nog steeds marktleider is met een aandeel van 22,7 procent, staan de verkopen van het Zuid-Koreaanse techconcern onder zware druk. Vorig jaar wist het bedrijf slechts 2,1 procent meer smartphones te verkopen dan het jaar ervoor. Donderdag kwam Samsung dan ook met een winstwaarschuwing.

Apple neemt de tweede plek in op de smartphonemarkt, met 231,5 miljoen verscheepte iPhones. Dat is een toename van 20 procent in vergelijking met 2014.

Plek drie is voor Huawei. Daarmee is de Chinese fabrikant geslaagd in zijn doelstelling om de derde smartphonemaker ter wereld te worden. Lenovo, dat in 2014 het Amerikaanse Motorola overnam van Google, neemt plaats vier in.

In totaal werden er vorig jaar ruim 1,4 miljard smartphones verscheept door fabrikanten, amper 10 procent meer dan in 2014. Dat is het langzaamste groeitempo in zeker zeven jaar.

De smartphonemarkt lijkt daarmee min of meer verzadigd. De meeste mensen hebben inmiddels de overstap naar een 'slimme telefoon' gemaakt. Bovendien zijn ook de goedkope smartphone tegenwoordig van zulke goede kwaliteit, dat ze minder snel aan vervanging toe zijn.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl